8. Veilige fietsroutes en veilige oversteekplaatsen

8. Veilige fietsroutes en veilige oversteekplaatsen

Betere en vooral veiliger oplossingen voor het fietsverkeer in onze gemeente blijven nodig.

8.1. Veilig oversteken

Prioriteit verdient de kruising van de Lijnweg met de Achterbergsestraatweg. Aanleg van een ongelijkvloerse kruising voor voetgangers en fietsers heeft in deze gevaarlijke situatie nog steeds onze voorkeur.

Een andere punt van aandacht is de oversteek van de N233 tussen de Zwarteweg en De Stikke Hucht, een belangrijk onderdeel van de fietsverbinding tussen de wijk Vogelenzang en het centrum van Rhenen. Het veiliger maken van deze oversteek zou gelijk met de aanpassing van de Rijnbrug kunnen plaatsvinden, maar als dit te lang gaat duren, moet een aparte oplossing gezocht worden.

Naast deze twee grote gevaarlijke situaties zijn er ook kleine knelpunten die voor fietsers onnodig overlast en ongemak veroorzaken. De kern Rhenen kent een aantal steile hellingen met smalle, meestal niet vrij liggende fietsstroken die het fietsverkeer minder aantrekkelijk maken. Hier zouden vrij liggende paden een oplossing kunnen bieden.

Een andere kleine maar hardnekkige ergernis voor het fietsverkeer vormt de fietsonvriendelijke afstelling van de verkeerslichten rond het viaduct. Naar onze mening zouden deze en andere ongemakken die het fietsen in onze gemeente minder aantrekkelijk maken aan bod moeten komen in een prioriteitenlijst voor het fietsverkeer.

Ons plan

Veilig oversteken van en naar Achterberg

Aanleg van een ongelijkvloerse kruising bij Lijnweg naar Achterberg (bijvoorbeeld een fiets- wandelbrug).

Veilig oversteken van de Zwarteweg naar De Stikke Hucht

De oversteek van de N233 tussen de Zwarteweg en De Stikke Hucht verbeteren.

8.2. Veilig verkeer voor iedereen

Niet alleen voor het fietsverkeer maar ook voor mensen die te maken hebben met zichtvermindering en gehoorproblemen is deelnemen aan het verkeer een behoorlijke uitdaging.

Ons plan

Aandacht voor mensen met minder zicht of gehoor

Extra aandacht voor de mensen die te maken hebben met zichtvermindering en gehoorproblemen.