9. Behoud van accommodaties voor cultuur en ontspanning voor jong en oud

9. Behoud van accommodaties voor cultuur en ontspanning voor jong en oud

Ontspannen kan op vele manieren zowel passief als actief en ook nog eens voor jong en oud. Niet alle vormen van ontspanning vereisen een actieve rol van de gemeente. Burgers zijn vaak uitstekend in staat zelf activiteiten te organiseren. Maar soms is een faciliterende rol van de gemeente nodig.

9.1. Gemeentelijke voorzieningen

De PvdA is er voorstander van dat gemeentelijke gebouwen en terreinen voor cultuur, sport en ontspanning ter beschikking worden gesteld aan initiatieven vanuit de bevolking. Naast de mogelijkheden die het Oude Raadhuis inmiddels biedt is er ook behoefte aan gemeenschapsvoorziening(en) in de gezelligheidssfeer elders in de gemeente. Deze kunnen het verenigingsleven ten goede komen, denk bijvoorbeeld aan het vroegere Trefpunt. De beschikbare zaalruimte in en rond het stadscentrum is beperkt zeker nu het Hof van Rhenen niet meer beschikbaar is. Een combinatie van zaalruimte met kleinschalige horeca kan wellicht een oplossing bieden voor nieuwe gemeenschapsvoorzieningen. Een goede ontwikkeling is dat Rhenen-Hoog aan de Valleiweg inmiddels de “buurtgarage” heeft waar iedereen – jong en oud – welkom is.

Ons plan

Multifunctioneel centrum ’t Gastland

Wij blijven ons inzetten voor een nieuw Gastland met de daarbij behorende sport- en welzijnsaccommodaties en een openbaar zwembad.

Gebruik openbare ruimte en gebouwen

Beschikbare en geschikte “openbare” ruimten/gebouwen moeten toegankelijk worden voor private organisaties op het terrein van welzijn en ontspanning (clubs, verenigingen, netwerken ed.).